Richt op datgene waar je invloed op hebt

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een nieuwe vorm van gedragstherapie, ontwikkeld door Steven C. Hayes. Hierbij leer je je te richten op datgene wat je direct kunt beïnvloeden. Denk aan je eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct beïnvloedbaar zijn, zoals emoties en gedachten. Hierdoor kun je je aandacht richten op de dingen die belangrijk voor je zijn.

Versterken van psychologische flexibiliteit

De zes zuilen van ACT zorgen voor het versterken van de psychologische flexibiliteit. Zo kun je beter en milder om gaan met tegenslagen in het leven. De zuilen zijn:

  • Acceptatie: Het actief uitnodigen van vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden.
  • Defusie: Loskomen van je gedachten, zodat deze je minder snel zullen raken. Je kunt iets anders doen dan je gedachten je ingeven.
  • Zelf als Context: jezelf leren zien in context met je omgeving. Je problemen zijn niet wie je bent.
  • Hier en Nu: In contact komen met het hier en nu.
  • Waarden: Ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven.
  • Toegewijd Handelen: je gedrag veranderen op basis van je waarden.

De kernprocessen worden weergegeven in de zogenaamde hexaflex. Dit model laat zien hoe alle processen met elkaar in verband staan en samen de psychologische flexibiliteit vormen (bron: timetoact.nl).

In de praktijk

Factor G past deze methode toe in coachingstrajecten en de trainingen Van stress naar bevlogenheid, Bevlogen leiderschap en Factor Geluk.