Het effect van gelukkige medewerkers

Wat is het effect van gelukkige medewerkers? Verschillende onderzoeken tonen aan dat gelukkige medewerkers effectiever zijn, beter samenwerken, meer gewaardeerd worden, creatiever zijn en zich minder vaak ziek melden.

Gezond en succesvol functioneren

Werkgeluk is niet alleen in Nederland onder de aandacht. Zo besteedde de VN al In 2013 expliciet aandacht aan geluk in het werk. Uit diverse onderzoeken blijkt dat gelukkige medewerkers en leidinggevenden:

  • productiever zijn
  • beter gewaardeerd worden
  • meer gemotiveerd zijn
  • creatiever zijn
  • nieuwsgieriger zijn
  • beter samenwerken
  • minder verzuimen

Gelukkige medewerkers zijn productiever

Een onderzoek van de Universiteit van Warwick’s Centre for Competitive Advantage in the Global Economy in 2015 laat zien dat gelukkige medewerkers productiever en effectiever zijn. Wanneer medewerkers een geluksmoment ervaarden, door iets te doen wat hen een goed gevoel gaf, ging de productiviteit met 12 procent vooruit. Dit kon zelfs oplopen tot zo’n 20 procent! De reden voor deze toename is, volgens het onderzoek, omdat ze hun tijd effectiever en meer gefocust benutten. Volgens de ‘happy-productive worker’- these presteren blije en tevreden werknemers beter dan werknemers die minder blij en tevreden zijn (Fisher, 2003; Wright & Cropanzano, 2000). Ook het werkvermogen groeit (Airila et al., 2012) en gelukkige medewerkers nemen meer initiatief (Salanova en Schaufeli et al., 2007).

Stap extra zetten

Niet alleen zijn medewerkers productiever en effectiever in hun eigen functie. Een publicatie van Wilmar Schaufeli uit 2014 toont aan dat bevlogen mensen een stap extra zetten voor hun organisatie. Een ander onderzoek uit 2006 van Schaufeli laat zien dat medewerkers ook minder snel geneigd zijn om hun organisatie te verlaten dan minder bevlogen medewerkers. Eerdere onderzoeken geven aan dat gelukkige medewerkers gemotiveerd zijn om taken uit te voeren die niet in de functieomschrijving staan en waarvoor ze niet beloond worden. En dat zij hun organisatie trouw blijven (Organ, 1990) en (Settoon, Bennet & Liden, 1996).

Blije klanten

Het onderzoek van Salanova uit 2009 wijst uit dat succesvol werken uiteindelijk leidt tot blije klanten. Organisaties zijn er steeds meer van doordrongen dat werkgeluk belangrijk is om klanten aan zich te binden en hun marktaandeel te vergroten. Dat wijst het jaarlijkse ‘State of the Global Workplace’ van Gallup eveneens uit. Daarin staat ook dat steeds meer organisaties werkgeluk als mogelijke oplossing omarmen. Het meest actuele rapport is hier op te vragen.

Wil je meer weten over de effecten van gelukkige medewerkers? Neem dan contact op. Of doe mee aan ons werkgelukonderzoek.